Černínský palác nejprve zdokumentoval a následně v letech
1928 až 1933 upravoval a dostavoval architekt Pavel Janák, profesor pražské
UMPRUM, architekt, působící na Pražském hradě od roku 1936.
Jeho kontakt s historickou památkou provázel jeho tvorbu od počátků
až do padesátých let minulého století. Úpravy pod jeho autorstvím
se dotkly objektů prvořadého významu. Obtížnost a nutnou citlivost,
byť i velkorysých zásahů, si plně uvědomoval. Prohlásil, že architekt,
který se svojí tvorbou vstoupí do historického stavebního prostředí:
„by se měl chovat jako slušný host ve vybrané společnosti“
Poznání nezodpovězených otazníků u řady památkových objektů, průzkum jejich
vývoje i současného technického stavu, seznámení
s protichůdnými přístupy
k památce, k jejímu zachování, odstranění, konverzi, restaurování, rekonstrukci
i její hypotéze, o vytvoření současných architektonických konceptů pro ochranu
a zviditelnění památky samotné, dokončení a nedokončení – vše se na řadě
příkladů otevírá studentům slovem, obrazově a především IN SITU.
Legislativu, strukturu státní správy v ČR i jinde, náležitosti současného tvůrčího architektonického procesu v kontaktu se zástupci těchto orgánů přednáší řada odborníků z praxe a garant výuky, která aktuálně reaguje na řešená témata i jednotlivosti.
2015
2017
2019
Třebíz – dochovaná vesnice, upravená na muzeum, částečně obydlená, na severním pomezí středočeského kraje.
Panenský Týnec – nedostavěný klášter Klarisek, příklad zakonzervování rozestavěných konstrukcí
Lázně Mšené – hlavní lázeňská budova od architekta Jana Letzela,
autora průmyslového paláce v Hirošimě – ukázka chátrající,
však stále funkční stavby, jejíž rekonstrukce by se mohla
dotknout mnohem širších vztahů a řešení vlastního interiéru.
Cítoliby – centrum české hudební tradice, barokní kostel
s cenným oltářem. Místní barokní hřbitov s monumentální
plastikou Chrona. Rodiště architekta Josefa Mockera,
prosazujícího ve svých rekonstrukcích pojetí „cesty doplnění
historie“ po vzoru Viollet
le Duca, především neogotickým slohem.
Slavětín – kostel svatého Jakuba Většího se během 14 století rozšířil
z původního románského půdorysného obdélníku do širší gotické dispozice
s prodlouženou a zvýšenou lodí a boční kaplí. Nově vzniklé rozsáhlé
plochy stěn jsou pojednány nástěnnými malbami z poloviny čtrnáctého
století, kterými kostel získává prvořadý význam. Malby zdobí stěny
v pěti a více pruzích nad sebou a velmi realisticky zobrazují nejen
biblické
a světské postavy, ale také každodenní život lidí ve středověku.
Slavětín – kostel svatého Jakuba Většího – pohled lodí
do presbyteria
Hrad a zámek Bečov nad Teplou – terasy a jedna z původních obranných věží, upravená na vyhlídkovou terasu
Hrad a zámek Bečov nad Teplou – pohled do zpřístupněných krovů.
Kadaň – Františkánský klášter – klenby kvadratury, detail základní figury
Most – kostel Nanebevzetí panny Marie – příklad jedinečného,
technicky zvládnutého transferu prvořadé památky jako stavebního
celku
z důvodů brutální likvidace celého historického města pro
potřeby povrchové těžby hnědého uhlí
Most – kostel Nanebevzetí panny Marie – nová konstrukce krovu
Krásný Dvůr u Kadaně – zámek a jeden z prvních anglických parků
na našem území s řadou zahradních architektur. Gotizující subtilní
konstrukce rozhledny – templ – má roli nejvzdálenějšího cíle procházek
parkem, ještě za obeliskem „Mílovky“, vyznačující přesně jednu míli
cesty od zámku. Specifický, individuálně navržený templ s vyhlídkou
je první čistě novogotickou stavbou na našem území a spadá ještě
do konce osmnáctého století. S trochou odvahy by se dalo říci,
že je to první signál po dlouhé přestávce od tvorby Jana Blažeje
Santiniho
nebo Maxmiliana Kaňky. Autorem návrhu byl s pravděpodobností
Jan Rudolf Černín, jehož ideu rozvedl do stavební dokumentace
Andreas Niederhofer v letech 1792 až 1793. Stavba byla zcela dokončena
v roce 1796. V rámci ostatních objektů v parku je zcela atypická
a svým významem tento formát výrazně překračuje. To dokládá i její
uvedení v tehdejší prestižní literatuře, zabývající se zahradní tématikou.
Rozsáhlá rekonstrukce byla dokončena v květnu 2017.
Krásný Dvůr u Kadaně – detail venkovního točitého schodiště rozhledny.
Karlovy Vary – hotel Thermal - příklad stavby, jejíž památková
ochrana by ji měla účinně chránit v období nejasných podmínek
v řadě směrů
Karlovy Vary – hotel Thermal – během exkurze, narychlo domluvené v recepci hotelu,
bylo možno navštívit všechny sály vyjma jediného,
kde probíhala společenská akce
Karlovy Vary – hotel Thermal – až „sochařské“ působivé pojetí barového tělesa včetně jeho barevnosti
Karlovy Vary – hotel Thermal – expanze restauračních prostor do exteriéru teras s výhledem do lázeňské čtvrti
Karlovy Vary – hotel Thermal – vnější komunikace, umožňující návštěvu restaurantu i hostům mimo hotelový provoz
Karlovy Vary – hotel Thermal – výhled z čela chodby v nejvyšších podlažích na situaci bazénu s jeho technickým zázemím a restauračními provozy, vše otevřeno veřejnosti. Hotelovým hostům dostupné exkluzivním dopravním systémem až na vyvýšené terasy ve stráni pod původní hlavní příjezdovou cestou do města.
Karlovy Vary - Grand hotel Pupp – jeho historie sahá do počátku
osmnáctého století. V ohybu řeky Teplé byly postaveny ze dvou
iniciativ dva společenské, především taneční sály – Saský a Český,
následovalo ještě i dřevěné divadlo a vklíněný dům U Božího oka.
Tato perioda končí polovinou téhož století. Na scéně se objevuje
mladý cukrářský mistr Pop, v německém prostředí Pupp,
který v Karlových
Varech zakotvil a dlouho jde vše v jeho režii.
Po povodni dvacátých
let devatenáctého století a dalších epizodách se pokládá základní
kámen nové budovy, projektované vídeňskými architekty českého původu.
V první dekádě dvacátého století je budova neobarokně přestavěna
kanceláří Helmer Fellner
a ve dvacátých letech se výrazně zvýšil
komfort ubytování. Za války německý lazaret, po válce znárodnění
se změnou jména a další vlny až do současné výjimečnosti „hotelu
filmových hvězd“. Novodobé rozšíření parteru vzbudilo diskuzi.
Karlovy Vary – Lázně I – Císařské. Zanderův sál, největší v celém komplexu s vnitřním dvorem, sloužil jako gymnastické cvičiště, vybavené luxusním nářadím.
Karlovy Vary – Karlovarské městské divadlo. Jako řada budov
ve městě
mělo i ono na svém dnešním místě své předchůdce.
Jeho neorokoková
podoba pochází z projektové kanceláře Fellner Helmer a svým uspořádáním
velice připomíná zmenšeninu Německého divadla v Praze – dnešní Státní
opery. Jeho půdorys reaguje na stávající zástavbu a projekt řeší i jeho boční
fasádu
jako exponovaně pohledovou, tvořící čelo rozlehlého náměstí,
Projektanti počítali i s pohledy z vyhlídek z protilehlé stráně a tak břidlicí
krytým střechám věnovali velkou pozornost. Sál hlediště je typický
strmou galerií. Z jejích nejvyšších řad však při zakrytí orchestřiště
pro účely činohry není takto rozšířené jeviště vidět
v celém svém
rozsahu. Autory maleb na stropní klenbě, fresky
nad proscéniem a ručně
malované opony s motivem oslavy básnického umění, byli tehdy mladí
„nadějní“ vídeňští umělci,
bratři Gustav a Ernst Klimtovi a Franz Matsch.
Opona byla restaurována v polovině devadesátých let jako součást
celkové rekonstrukce budovy. Protipožární železná opona je svojí
iluzivní malbou představena jako textilní.
Samotná výstavba probíhala bez větších komplikací a v květnu 1886
byl slavnostně zahájen provoz. Komplikace naopak přinesla poslední
celková rekonstrukce v kvalitě provedení řady stavebních detailů.
Na snímku proscénium s oponou bratří Klimtových.
Karlovy Vary – Karlovarské městské divadlo. Hlediště divadla
s viditelnou strmou elevací galerie
Pražský Hrad – exkurze do vybraných prostor. Díky vyhovění žádosti o možnost návštěvy traktu mimo běžné prohlídkové okruhy shlédli účastníci exkurze jeho úpravy, které byly z velké části realizovány podle návrhů architekta Jože Plečnika.
Pražský Hrad – exkurze do vybraných prostor. Z exkluzivního, spíše skrytého vjezdu prezidenta do jeho rezidence je přístupný kruhový výtah.
Pražský Hrad – exkurze do vybraných prostor Zde došlo k zásadním zásahům. Jejich velkorysého působení bylo docíleno demolicí části vnitřní dispozice západního křídla. Určité vstupy zde zanechala též působnost architekta Bořka Šípka po roce 1989, naopak předešlé úpravy byly odstraněny.
Pražský Hrad – exkurze do vybraných prostor Monumentalitě vstupu
odpovídá i měřítko dvojice černých kamenných sloupů iónského řádu,
které opticky oddělují „Klínovou chodbu“. Její nepravidelný půdorys
jí dal toto pojmenování. Dispozičně přímo navazuje na délku Španělského
sálu, který se do ní otvírá několika vstupy.
Do původního Německého sálu, dnešní Rudolfovy galerie,
se vstupuje již z jiného prostoru
s překonáním rozdílu ve výškách podlah.
exkurze Morava – klášter Porta Coeli – Klášterní komplex, založený
v raném třináctém století Konstancií Uherskou – vdovou po Přemyslu
Otakaru prvním jako Monasterium Cisterciense Porta Coeli
– pro ženskou
větev Cisterciáckého řádu. Zobrazeným slavným portálem, nazývaným
stejně jako celý klášter, se vchází do interiéru kostela Nanebevzetí
panny Marie, kde lze nejpůsobivěji vnímat tvarosloví rané burgundské
gotiky, nazývané oficiálně slohem cisterciácko burgundským. Klášterní
kostel je bazilikou s příčným transeptem. V jednom detailu je patrná
odchylka od pravidelnosti stavby, způsobená zřejmě jejím nepřesným
vytýčením.
exkurze Morava - Adamov u Brna – Světelský oltář. Býval nejvyšším oltářem, vyšším než v kostele svatého Jakuba v Levoči. Se všemi svými součástmi dosahoval výšky dvaceti metrů. Dochovala se z něj pouze archa, zpodobňující svým reliéfem nanebevzetí panny Marie. Celý děj se odehrává ve třech výškových úrovních – příběh začíná od původní praedely. Nejnižší „patro“ je ještě pozemské, středním patrem se stoupá mezi oblaky a ve vrcholné části, pod dynamicky tvarovanými fiálami, se konečně rozprostírá „království nebeské“. Tato dnes národní kulturní památka ve svém torzu skončila po dramatické historii v malém neogotickém kostele v Adamově u Brna.
exkurze Morava - Adamov u Brna – Světelský oltář. Původně ve své celé
podobě byl vytvořen pro rekonstruovaný cisterciácký klášterní kostel
v Dolnorakouském Zwettlu. Jen podle dochovaného účtu z archivu víme
o jediném z jistě více tvůrců – Ondřeji Morgensternovi z Českých Budějovic.
Doba vytvoření celého díla se odhaduje mezi lety 1516 – 1525. V dalším
osudu díla se prameny různí. Všechny se shodují v tom,
že byl z kostela
odstraněn pro svoji „staromódnost“, ale že byl rozmontován a archa
byla restaurována. V tu chvíli restaurátor definoval jeho hodnotu.
Údajně podle jedné verze byl klášteru nabídnut zpět, ale s podmínkou
uhradit cenu restaurování – což bylo odmítnuto. Nakonec jej přímo
z české restaurátorské dílny ve Vídni koupil Alois II Lichtenštejn,
který jej umístil do dnešní pozice. Podle jiného příběhu jej sám Alois
nechal restaurovat a nevyhověl žádosti kláštera archu vrátit. Dynamický
a expresivní reliéf byl uložen do nově vyrobené pseudogotické skříně.
Otázkou zůstává polychromie, která není dnes znatelná. U mnohých účastníků
exkurze nevyvolal svým výrazem nejlepší pocity i přes obdiv jeho umělecké
hodnoty. Nabízí se úvaha, co se skrývalo za onou „staromódností“,
která byla příčinou jeho tehdejšího odstranění.
exkurze Morava – Jedovnice, kostel svatých Petra a Pavla.
Kostel je poměrně „mladý“ – z druhé poloviny osmnáctého století.
Svého významu nabyl až později, v šedesátých letech minulého století.
Vstoupil do vzrůstajícího optimismu tohoto období svým novým vybavením
překvapivé formy. Bylo to především díky dlouholetému, skoro padesát
let trvajícímu působení pana faráře Václava Vavříčka v této farnosti.
Díky němu mohlo přinést odvážnou a zároveň naplněnou ideu, která
navázala na stavební rekonstrukci. Pojem „odvahy“ není míněn pouze
ve vztahu
k zastupitelstvu tehdejšího režimu. Cesta současného
přístupu k religii nebyla ve svém přijetí odhadnutelná ani u samotných
farníků.
V roce 1963 byl v kostele instalován oltář od trojice autorů
– malíře Mikuláše Medka, architekta a malíře Ludvíka Kolka a sochaře
Jana Koblasy. Traduje se, že sám pan farář Vavříček byl výsledkem
tvorby překvapen. Nakonec prý poklekl a zůstal v kostele několik
hodin. Nebyl sám,
kdo takto učinil. Údajně později poklekl i vedoucí
vyslané komise, která měla rozhodnout o deponování díla mimo kostel.
Do těchto souvislostí se zařadila i okna presbyteria. Jejich leptaná
skla jsou dílem Josefa Istlera. Karel Nepraš vytvořil mříž oltářního
prostoru, která se stala zábradlím kůru. Nový interiér „svého“ kostela
přijali i samotní farníci i díky osobnosti tehdejšího pana faráře.
Exkurzi UMPRUM umožnil prohlídku současný pan farář Václav Trmač.
Pečlivě se na ni připravil a ve svém výkladu se zmínil o mnoha
dramatických okamžicích, které se týkaly
i sousedního Senetářova.
Pro Blanenský deník prohlásil „Přijedou třeba studenti a chtějí si
hodinu jen sednout a dívat se…“
exkurze Morava – Senetářov, kostel svatého Josefa. Bylo to rozšíření
silnice, které si vyžádalo odstranění kaple svatého Josefa. Kaple
měla hluboký význam - byla splněním slibu. V období protektorátu
byla obec vystěhována ve prospěch rozšíření německého vojenského
výcvikového prostoru. Občané slíbili, že pokud se vrátí, postaví
novou kapli, která nahradí zbořenou. Postavili za ni kostel. Byla
to šedesátá léta a částečně uvolněné poměry, jež využil pan farář
František Vavříček. Osobně tuto ideu inicioval. Během krátké doby
– údajně čtrnácti dnů - byl vytvořen „projekt“ stavby. Vznikla
svépomocí ve všech profesích. Senetářští občané i pomocníci z okolí
vytvořili stavebními prostředky typu lopata, kolečko atd. zcela
ambiciozní architektonický objekt. Samotný projekt však reagoval
na tehdejší poměry.
exkurze Morava – poutní místo Křtiny. Slavné Mariánské poutě míří
čtrnáct kilometrů severovýchodně od Brna, k soše panny Marie
z roku
1340. Tato relikvie byla motivací k vybudování velkorysého poutního
místa. Jeho historie byla pohnutá, především vlivem doslovné
destrukce během husitských válek. Po delší pauze byly původní
kostely opravovány a vše mělo vrcholit obnovením původních budov,
částečně v novém charakteru. Toto kompromisní řešení bylo zavrženo.
Nový opat Barticius však tyto postupy rázně ukončil a pro spolupráci
získal Jana Blažeje Santiniho, který přichází s novým konceptem
centrály s umístěním sochy a dvěma oválnými dvory s podloubími
a dalšími kaplemi. Novostavba byla započata
v roce 1728 na místě
původních opravovaných a ve výsledku demolovaných budov. Nebyla
zcela dokončena. Ze dvou dvorů byl realizován pouze jižní, severní
je dodnes vytýčen dřevěnými hůlkami. Důvodem opuštění realizace
zrovna této části stavby může být silně svažitý terén a tím velká
náročnost přesunů hmot. Stavba v přibližně dnešní podobě byla
dokončena a vysvěcena v roce 1771.
exkurze Morava - Archeopark Pavlov. Specifický architektonický počin, specifické stavební technologie, specifický motiv výstavby a jeho specifická prezentace. Ověnčeno českými i světovými cenami za architekturu. Tak lze charakterizovat jeden z hlavních důvodů směřování exkurze UMPRUM na vlídnou Moravu v roce 2017.
Běžnému návštěvníkovi se možná všechny symboliky a všechna sdělení,
která areál předkládá, nerozkrývají hned. Je jich skutečně mnoho.
Lze přemýšlet o formách, kterými se areál prosazuje
na zemském povrchu,
o kontaktech podzemí s přírodním i stavebním okolím, o cestě světla do podzemí.
V Pavlově, prakticky již po soumraku, při plném osvětlení a funkci všech exponátů se exkurzi dostalo odpovědí na tyto otazníky, ještě ani nevyřčené. Rozkrylo se vše, co běžný návštěvník nemusí hned postřehnout - všechny funkce, historie stavby a historie, kvůli které stavba vznikla.
Možná si mnozí kladli ještě jednu otázku – zda je tento archeopark muzeem, památníkem událostí dávných věků nebo vzácného nálezu světového významu, pokračujícím archeologickým pracovištěm nebo edukativní expozicí. Jistě si lze odnést dojem ze kteréhokoliv z těchto témat.
exkurze Morava – Pavlov - košt. Řecký imigrant do České republiky se usadil
zde na jižní Moravě pod Pálavou a začal zde úspěšně vinařit,
byť s pěstováním
vinné révy neměl nejmenší zkušenost.
exkurze Morava – Lednice skleník. Současné velkorysé konstrukci
z litiny,
oceli a skleněných formátů předcházela původní dřevěná oranžerie. Byla zrealizována
již v roce 1717 a její rozsah představoval pouhou část rozlohy současného stavu.
S myšlenkou vytvoření prostoru umělého subtropického klimatu úctyhodných rozměrů
přichází Alois III Lichtenštein až před polovinou devatenáctého století. Vysílá expedice,
které dovážejí subtropické rostliny napříč mnoha oblastmi. Zároveň oslovuje architekta
Wingelmullera ve věci projektu a požaduje zcela moderní koncept návrhu stavby.
S ním spolupracují a konzultují zkušení konstruktéři z Anglie, kde takto materiálově
koncipované konstrukce jsou ověřeny již mnoha velkorysými realizacemi. Rozměry
Lednického skleníku, který se stal přímou součástí eklekticky upraveného zámku
s mnoha moderními vymoženostmi je dlouhý 92 metrů, více jak 13 metrů široký
a ve vrcholnici své klenby 10 metrů vysoký. Mezi skupinami rostlin zurčí voda,
propojující vodní plochy s rybami, druhové kompozice rostlin jsou voleny tak,
aby v každém období bylo aktuální nějaké květenství.
exkurze Morava – expozice v konírnách – model výstavby minaretu Architekt Radko Květ společně se scénáristou expozice vládním tajemníkem Novákem provedli exkurzi UMPRUM nově instalovanou expozicí. Jedním z nejzajímavějších exponátů byl model stavby minaretu s jeho lešením. Jeho spirálová průběžná plošina umožňovala transport materiálů až k vrcholu stavby.
exkurze Morava – Mikulov – město. Na konci Husovy ulice nad původním židovským ghettem uzavřela volný prostor příjemná hmota nové kavárny a galerie. V parkové úpravě byly rozmístěny plastiky.
exkurze Morava – Náměšť nad Oslavou – zámek. Zimní zahrada s vyhlídkou
navazuje přímo na upravené prezidentské místnosti. Projektově celou
úpravu řešila přímo kancelář prezidenta republiky. Proponované úpravy
měly mnohem vyšší ambice, než stihla realizace zvládnout.
Do historických
prostor zámku měla vstoupit tehdy současná monumentální malba s charakterem
těsně poválečného období. Na jednotlivé prostory byly vypsány soutěže
a sešla se řada návrhů předních umělců. Upraveno mělo být i nádvoří
s tehdy aktuální sochařskou tvorbou. Myšlenka „sídla“ se však příliš
neujala a k realizacím, které by jistě vyvolaly bouřlivou diskuzi tehdy
a jistě i dnes, již nedošlo. Dochovaly se
však návrhy, dokládající
specifiku oné doby svými náměty i formou.
exkurze Morava – Třebíč – Bazilika svatého Prokopa. Románsko gotická
bazilika byla klášterní svatyní řádu Benediktinů. Na jejím místě
jí předcházela starší stavba s mariánským zasvěcením, které původně
bazilika převzala. K zasvěcení svatému Prokopovi došlo až v roce 1704
s ohledem na výročí jeho svatořečení. Počátky stavby lze označit rokem
1220. Souviselo to s Benediktýny, jejichž klášter převzal mocenskou
i osvětovou roli pro široký region. Opat kláštera povolává z jižní
Francie stavební huť, která zakládá tuto novou baziliku a rychle
postupuje
s výstavbou. K přerušení prací před polovinou třináctého
století dochází zřejmě z konceptuálních důvodů. Radikálně se mění
sloh a s ním i jeho konstrukční prvky. Na dosavadní realizaci navazují
po stavební přestávce nové stavební kánony, které bazilice dodávají
naprostou jedinečnost. Tyto postupy trvaly necelých dvacet let,
během nichž byla románsko gotická část stavby dokončena. Její půdorys
je zcela specifický. Hlavní loď s presbyteriem tvoří tři centrální
prostory. Každý z nich je vepsán do pomyslné kružnice a každá z nich
opisuje pravidelný osmiúhelník,
který je ve všech třech případech
osnovou pro řešení klenby. Nabízí se otázka, zda se toto řešení
neprojevilo i ve vnější formě střech, zda dnešní rovný hřeben skrýval
i tehdy takto dělený prostor. Pokračování klenby dále na západ mělo
být původně též v tomto duchu, však došlo
k určitým změnám. Z osmiúhelníků
se staly šestiúhelníky a na tuto změnu musela reagovat i klenba,
která se následkem válečného poškození zřítila. Barokní architekt
a stavitel Maxmilián Kaňka si vypůjčil gotické tvarosloví a v něm
v době baroka nahradil zřícenou konstrukci. Doplněné věže západního
průčelí jsou již postaveny v tehdy aktuální slohové podobě. Krytá
severní předsíň se rozprostírá před vstupním portálem „ústupkového“
typu s figurální výzdobou nad samotným vchodem. V období manufakturního
využívání baziliky zde byla varna pivovaru
a následně obydlí. Úpravy
do „původního“ stavu pocházejí z přelomu devatenáctého a dvacátého století.
Angažoval se v nich architekt Kamil Hilbert, spoluautor dostavby katedrály
svatého Víta, Václava a Vojtěcha v Praze.
exkurze Morava – Třebíč – Bazilika svatého Prokopa. Krypta sleduje
nejstarší část půdorysu stavby. Má pravidelnou čtvercovou síť
osmibokých pilířů s poli křížových žebrových kleneb. Též byla využívána
k výrobním účelům. Stala se skladem sudů s pivem, při jejichž manipulaci
přišla
o jeden původní pilíř, který se musel nahradit.