Katedra architektury Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze na základě spolupráce s Městským úřadem v Telči získala finanční prostředky a vycestovala na podzim roku 1995 do Egypta.
Jednoho dne byla do rektorské místnosti UMPRUM uvedena delegace z Městského úřadu v Telči, vedená starostou města – Václavem Jehličkou, pozdějším ministrem kultury a následně senátorem. Předmětem jejich návštěvy byla nabídka spolupráce mezi oběma institucemi. Smlouva byla podepsána rektorem Jiřím Harcubou a starostou města s insigniemi a v talárech.
Tehdejší „kancléř UMPRUM“ rozpracoval koncept oblastí spolupráce jako reakci na jednotlivá
konkrétní zadání. Aktuálních úloh se ujali pedagogové i studenti atelierů – jako jednotlivci
i v týmech. Řada z nich byla realizována, některé zůstaly v přijatých konceptech.
Ateliery
tak profitovaly nejen finančně, ale i spektrem konkrétních úloh do města s tehdy čerstvým
zápisem v seznamu UNESCO.
Myšlenka využití získaných prostředků k poznávání Egypta se již dávno před tím zrodila
u egyptského studenta Mustaphy Toussona.
S realitou získaných finančních prostředků
byla tehdy nadšeně přijata a uskutečněna.
Jednou ze zajímavých úloh spolupráce Katedry architektury UMPRUM s městem Telčí v akademické poloze byla obnova tradice pěšího přemostění jednoho z rybníků, vytvářejících z Telče „poloostrovní město“. I když se v historii jednalo o církevní stavbu, sloužící hospodářským potřebám řádu Jezuitů, byl o obnovu této komunikace ze strany města velký zájem. Lávka dříve spojovala klášter s jeho pěstitelskými pozemky, nyní by měla spojovat centrum města s fotbalovým hřištěm a ostatní vybaveností na protilehlém břehu.
Ilustrační černobílé panoramatické pohledy byly ve finále též využity k prezentaci návrhu.
Student, který se řešení úlohy ujal, přišel s myšlenkou jakési lodě
o třech stěžních.
Ty byly nosnými prvky celé konstrukce, založené
na též „lodním“ lanoví. Pro něj osobně
to mělo ještě další symboliku
– Golgota se třemi kříži – jak se později svěřil.
Návrh musel být poměrně domyšlený, aby v prostorovém zobrazení fungoval. Půdorys se sklopenými pohledy byl výchozím podkladem.
Skici jednotlivých perspektiv byly konstruovány z jednotlivých,
v situaci
definovaných stanovisek a výšek horizontů, nivelovaných
k výši vodní hladiny.
I vzdálený pohled z věže chrámu svatého Jakuba většího vyzdvihl
myšlenku řešení v pojetí konstrukce, vodě blízké, náročné
a především transparentní.
Zkoušely se i pohledy z lodě, kde s ohledem na nízký horizont nad hladinou konstrukce lávky dominuje.
Projekt lávky byl telčskou veřejností sledován a zastupitelstvo mělo velké obavy z její reakce.
V rozhovorech pro místní tisk se hovořilo i o spolupráci v celém jejím rozsahu. I pro město dopadl projekt lávky dobře. Vše se na několik let odložilo a nakonec se zrealizoval přímý přechod s plnými dřevěnými zábradlími na pravidelně rozložených podporách.
Splněný sen egyptského studenta
Finanční zisk z akcí pro město Telč spravovala Katedra architektury jen krátkou dobu.
V listopadu 1995 se proměnil v rozsáhlou cestu
po Egyptě lodí, vlakem, autobusem a
chvílemi i na mezku.
Egyptské muzeum v Káhiře bylo po tehdy nedávném incidentu chráněno policisty na velbloudech.
V budově muzea, založeného
již v roce 1858, se tehdy vystavovalo cca 130 000 exponátů.
Slavné opěradlo Tutanchámonova trůnu s pečující Anchesenamon o spokojenost svého manžela – Egyptské muzeum Kahira
Kresba IN SITU s legendou – Egyptské muzeum Kahira
V muzeu bylo povoleno fotografovat, kreslit tam chodili žáci a žákyně nejrůznějšího věku a z nejrůznějších škol.
Kresba IN SITU s legendou – Egyptské muzeum Kahira.
V osových pohledech na schránu figury vyniká její dokonalé tvarové řešení – Egyptské muzeum Kahira.
Kresby IN SITU s legendou.
Kresba IN SITU s legendou – Egyptské muzeum Kahira.
Pracovní postupy realizaci zřejmě největšího zamýšleného obelisku starověku zastavila jeho prasklina. Rozpracovanost podává cenné informace o výrobních technologiích.
Kresba IN SITU s uvedením lokace.
Memnonovy kolosy – tyčí se do výšky skoro sedmnácti metrů, jejich chodidla
měří tři metry. Jsou dvěma podobami trůnícího faraona Amenhotepa III.
Hierarchie důležitosti dalších figur je vyjádřena jejich měřítkem a to jak matky,
tak manželky, nesahající faraonovi
ani po kolena. Zpěv či i jinak nazývaný zvuk,
který kolosy vydávaly, byl způsoben prouděním vzduchu v jejich prasklinách se
změnou teploty
a momentálního klimatu.
Memnonovy kolosy – kresba IN SITU před Thébskou nekropolí na západním břehu Nilu
Prospekty – chrámy v Karnaku a v Luxoru.
Většina egyptských chrámů i dalších staveb byla buď zcela, nebo z velké
části zasypána pouštním pískem. Dodnes o tom svědčí očazené stropy a stěny
cca do dvou až tří metrů pod nimi – způsobili to beduíni, rozdělávající si
v těchto prostorách ohně. V tomto případě
se po odstranění hlubokých vrstev
písku ocitla malá mešita v nedostupné výšce na vrcholu starověké stavby.
Kresba IN SITU Luxor.
Prospekty – chrámy v Karnaku a v Luxoru.
Kresba IN SITU s legendou.
Prospekty – chrámy v Karnaku a v Luxoru. Někdy jimi vedla vodní cesta posvátného člunu, přiváděná velkorysými vyhloubenými vodními kanály z Nilu.
Sloupořadí prospektů – chrám v Karnaku.
Detail hlavic a kladí – chrám v Karnaku.
Jeden z „kiosků“, sloužících i jako přístaviště – zde pro chrám bohyně Esety původně na ostrově Philae, ze kterého byl po částech převezen a znovu sestaven na vyšším ostrově Aglikia, Důvodem byla výstavba již prvního asuánského přehradního stupně, vybudovaného Angličany. Chrám, pocházející z doby Ptolemaiovců, nese v detailech svého tvarosloví vliv architektury Říma, jak především hlavicemi sloupů dokládá kresba IN SITU
Kresba IN SITU s legendou
Medinet Habu - prospekty chrámem Ramsese III
Medinet Habu – prospekty chrámem Ramsese III - „reliéfy“
Dojmy z Luxoru – nové Egyptské muzeum podle projektu italských architektů a město – kresby IN SITU s legendou
Pohled na umělý „přírodní skalnatý“ útvar, vytvořený na původní hraně nilského údolí o mnoho metrů nad původní hladinou. Beton dokázal nahradit uměle vyhloubenou jeskyni pro chrám Ramsese II. Jeho komplex včetně gigantických soch byl rozřezán na kamenné bloky a znovu sestaven pod touto umělou skálou, do které lze též vstoupit. I chrám manželky Ramsese II Nefertari byl součástí transferu tohoto celého území před záplavou Asuánské přehrady. Její sypaná hráz zvedla hladinu Nilu o sto metrů a zadržuje 135 kubických kilometrů vody.
Velkolepý vstup do chrámu Ramsese II ve své nové podobě. Obě sedící figury jsou faraonovým zobrazením na počest jeho válečných aktivit.
Pouze z takto strmého podhledu lze zblízka vnímat obě hlavy prudce nadživotních figur.