Kresebné záznamy IN SITU z baptisteria svatého Jana Křtitele v Parmě.
Letopočty v textu obrazu 1 uvádějí data jednotlivých exkurzí do Itálie. Je jich poměrně dost, ale zdaleka nejsou všechny. Již v druhé dekádě nového tisíciletí se tradice těchto výjezdů obnovila.
I když prvním exkurzím v devadesátých letech vždy předcházela
„průzkumová soukromá cesta“, byl jejich charakter opravdově objevitelský.
Tenkrát se tyto rozsáhlé exkurze staly pro řadu studentů prvým výjezdem
tohoto druhu. Nadšení i nadměrná vyčerpanost byly patrné
v každém finále těchto cest.
Obnovení celého seriálu po několikaleté pauze poněkud změnilo svůj charakter. Výjezdy se staly více cílené na určitá témata, zcela radikálně se zvýšil komfort cestování, přibylo informací o daných lokalitách. Nepřerušila se však zpětná vazba. Její motivace dnes již historickými kresbami se průběžně obohacuje dalšími a dalšími materiály.
Klamání lidí ve více či méně ušlechtilém záměru docílí schopnost tvůrce dokonale.
Francesco Borromini ve svém realizovaném Portichettu
v areálu paláce Spada v Římě
výrazně pomohl perspektivě. Chodbu směrem od vstupu postupně zúžil, postupně zvýšil
úroveň její podlahy
a naopak snížil klenutý strop tak, že vzdálený východ z chodby
se tím stal ve své původní proporci mnohem menším. Lidé mají podobné klamy v oblibě.
Chodbu vnímají mnohem delší a velikost lidské figury včetně našich studentů vyrostla
ve vzdáleném portálu do „obřích“ rozměrů.
Gian Lorenzo Bernini dal v podobě schodiště těmto principům monumentální měřitko
v areálu Vaticánu. Borromini naopak inspiroval jednu
z klauzur s tématem divadla
s dětskými herci. Publikum je vnímá jako „dospělé profesionály“.
UMPRUM v ulicích vojenského přístavu Tarent – Tarentum, ukázka doprovodných faktografických materiálů pro účastníky exkurzí
Až pevnostní charakter má závěr kostela Santa Maria di Loretto
ve stejnojmenném městě, beroucí svůj název podle stromu – vavřínu.
Stalo se poutním místem – až sem „přenesli ve 13. století andělé
chlév z Nazarettu“, ve kterém porodila panna Maria Ježíše. Tato
„Santa casa“ je chráněna touto stavbou a svojí novou, „oslavnou“
dekorativní fasádou v interiéru tohoto chrámu. Vytvořil
ji Donato Bramante.
Loretto – nedokončené náměstí před vstupní fasádou do kostela Santa Maria di Loretto
Kresebné záznamy IN SITU z baptisteria svatého Jana Křtitele v Parmě.
Pohled do porfyrového sarkofágu císaře Theodoricha v jeho mauzoleu v Ravenně.
Piero della Francesca – obraz bičování Krista. Perspektivní zobrazení definovaného prostoru – urbanismu i jednotlivých budov z jiného stanoviska, než jak je uvádí originální obraz. K této konstrukci bylo použito materiálů, které vydala Vídeňská univerzita užitého umění.
Kresebné záznamy IN SITU z Herkulanea.
Cesta na Vesuv a pohled do jeho kráteru.
Svatý Ondřej s křížem ve tvaru písmene X, na kterém ve městě Patras
skončil jeho život. Ostatky jsou uloženy v Dómu svatého Ondřeje
v jihoitalském Amalfi, odkud pochází tento snímek.
Bývalé Corsignano bylo v roce 1462 přejmenováno s ohledem
na rodiště slavného papeže Pia II na Pienzu. Ani on na své
město nezapomenul a vytvořil ze skoro vesnického sídla
miniaturní „ideální město“ neobvyklého, i ve svých poměrně
skromných měřítcích monumentálního urbanismu.
V tomto panoramatickém zobrazení dominuje vstupní průčelí chrámu. Prostor před ním v kresbě přehodnocen do vlastní fantazie.
Vedle transparentních průhledů centrem města se perspektivní konstruovaná kresba soustředila na výškové poměry mezi východní strání a uměle zvýšenou terasou městského jádra.
Sobota byla dnem svateb v tomto slavném klášteře.
Dojmy z Palerma v kresebných záznamech IN SITU.
Rytmy průčelí katedrály v centru Palerma.
Průniky oblouků půlkružnic na válcové ploše, vsazené okno s lomeným obloukem, medailony – ikonická geometrická skladba architektonického tvarosloví na jedné z apsid Palermské katedrály.
Dojmy z Taorminy v kresebných záznamech IN SITU – po Mesině první velké sídlo na Sicilii mimo pobřeží s rozlehlým, původně řeckým amfiteátrem, rozšířeným Římany a s přímým pohledem na Etnu.
Elymsko Řecké sídlo v dnešní oblasti Trapani na Sicílii s bohatou historií
a střídáním spojenců a nepřátel až do doby pod stabilní římskou nadvládou.
Mimo rozsah starověké Segesty stojí spíše v nezvyklé proláklině záhadný,
dobře zachovaný chrám dórského stylu. Patrně pochází
z pátého století
a jeho stavební postupy nejsou obvyklé. Schází cela, sloupy nejsou kanelované,
ale na kaneluru připravené, stavba jakoby nesla dojem spěchu a úlohy vzdálené,
úctyhodné siluety za městem. Tato fakta byla inspirací pro řadu hypotéz.
Elymsko Řecké sídlo v dnešní oblasti Trapani na Sicílii s bohatou historií
a střídáním spojenců a nepřátel až do doby pod stabilní římskou nadvládou.
Mimo rozsah starověké Segesty stojí spíše v nezvyklé proláklině záhadný,
dobře zachovaný chrám dórského stylu. Patrně pochází
z pátého století
a jeho stavební postupy nejsou obvyklé. Schází cela, sloupy nejsou kanelované,
ale na kaneluru připravené, stavba jakoby nesla dojem spěchu a úlohy vzdálené,
úctyhodné siluety za městem. Tato fakta byla inspirací pro řadu hypotéz.
Vicenza – fragment konceptu – palazzo Porto Breganze -představuje i tak monumentální stavbu, dominující celému náměstí. Původně měla pokračovat nejen svojí fasádou do náměstí, ale i hluboko do dvorních dispozic .
Vicenza – fragment konceptu – palazzo Porto Breganze – Perspektivní konstrukce zobrazení průčelí
Vicenza – fragment konceptu– palazzo Porto Breganze – axonometrické zobrazení předpokládaného rozsahu stavby.
Lecce - jihoitalské město bylo cílovým bodem slavné římské cesty Via Appia, která končila na dnešním centrálním náměstí se sloupem biskupa - svatého Oronza, ochranitele před morem.
Zdejší kostely údajně soupeřily svojí barokní zdobností s již poměrně blízkými vlivy islámské dekorativní architektury.
Casertavecchia – původní staré město nad pozdější rozlehlou parkovou dispozicí a zámkem – dojmy z města s katedrálou, jejíž věž nese vlivy saracénské architektury. Kresebné záznamy IN SITU.
Casertavecchia – prospekt na věž katedrály svatého Michala
Kresebné záznamy IN SITU.
Velké Řecko - Akragás – dnešní Agrigento – jeden z nejzachovalejších chrámů nejen regionu – s novodobým názvem Concordia.
„Velké Řecko“ – perspektivní zobrazení Neptunova chrámu v Paestu a jeho geometrický rozbor, provedený počátkem minulého století benediktinským mnichem Odilo Wolffem. Půdorysné i výškové geometrické figury jsou rozvinuty do těles, vycházejících z proporcionality dochované stavby.
„Velké Řecko“ – Selinunte, akropole, chrám C v dórském stylu z poloviny šestého století před Kristem.
„Velké Řecko“ - Akragás – dnešní Agrigento. Chrám Dia Olympského, oslavující vítězství
Řeků u Himéry koncem pátého století před Kristem. Stylobat – půdorys daný hranou nejvyššího
stupně – rozměry cca 112 x 56 m, výška cca 20m, prostor mezi sloupy ze statických důvodů
ve spodní části vyzděn, na koruně zdiva posazeni atlanti, vysocí 7,5m. Nedokončen a zřícen
po zemětřesení se stal kamenolomem.
„Velké Řecko“ - Sirakusa – římská aréna, Dionýsovo ucho – lom s vynikající akustikou, město a další … kresby IN SITU
„Velké Řecko“ – Selinunte - fragmenty kamenných bloků chrámových stupňů
„Velké Řecko“ – Selinunte – Cave di Cusa – „lom“
Další a další imprese v architektonických kresbách - KRESBY IN SITU