Pojem experiment je velmi příznačný pro samotné nadšené začátky. Autor to zřejmě vystihl a nebyl tehdy prvním ani posledním studentem grafiky, který dal písmu třetí rozměr. Vytvořil z něj kompaktní blok, který rozvlnil a opakoval v několika výškových úrovních. Snad již tato úvodní práce vystihuje zvolený název kapitoly.
Jako v řadě dalších souborů není od sebe oddělována tvorba studentů podle jejich zaměření.
Nejobsažnější kapitola má snahu zobrazit
a pochopit jednotlivé přístupy k tématu právě
ve vztahu k bohatému spektru ateliérové výuky.
Nejen přístupy, ale i zvolená témata se snaží vyjádřit uvedené názvy oblastí, do nichž jsou vloženy záznamy z performance, kresby, sofistikované konstrukce, prostorové modely i návrhy plošných nebo prostorových kompozic ve vztahu ke studijním oborům.
Nekonečno ve chmelnici
Ratio a emoce
Volná vyjádření s vědomím řádu
Prostorová idea ve dvou rozměrech
Skutečné tři rozměry
Tvarosloví klenby je pro stavbu určující
Záznam - dokument - emoce
Světlo a stín - fenomén času a sdělení formy
Reflexe - fenomén materiálu, jiný obraz téže reality jednou i vícekrát
Studenti Atelieru keramiky a porcelánu přichystali jako ouverturu ke zkoušce z Perspektivy nevšední performance v podobě prostorově velkorysé instalace.
Skoro na dohled k Rakovníku, v srdci chmelařské oblasti, objevili
opuštěnou, však nedestruovanou chmelnici. Jistě o ní věděli již dříve.
Působili
v té lokalitě velmi „zabydleně“.
Z blíže nedefinovatelného zdroje – snad zdravotnického materiálu
- sehnali klubka tkaniny, jejíž délka mohla dosáhnout blízkosti nekonečna.
Pod velením svého zástupce – studenta, pečlivě frekventujícího hodiny Čínského jazyka z důvodu své stáže v této zemi - začali prostorově instalovat veškeré linie, které v podmínkách tabule v učebně v Karlíně měly měřítka pouhých metrů a odehrávaly se v dvourozměrné ploše.
Prostor chmelnice společně s množstvím materiálu pro tyto „linie“ transformoval metry z tabule do desítek metrů reálu, možná blížících se stovce.
Bohužel ve finále instalace pršelo, prostorové linie se nasákly vodou a značně prověsily svůj průběh a více se již nevypnuly do původních přímek. Alespoň do nejexponovanějších pohledů se nalezly poslední rezervy, které byly obětavě dopraveny do místa řešení prostorové perspektivní hry.
Ještě dodatečně se jako korektura deštivého počasí objevila zobrazení v přímkách, v tomto případě provedená zákresem do fotografie. Jistě to tak před deštěm vypadalo celé.
Zobrazení s užitím paralelního průmětu analyzuje náročný architektonický článek do řady fragmentů, dokládajících entasi dříku sloupu a rentgenové pojetí kuželek kamenného zábradlí.
Prostorové objekty a plošné křivky.
Axonometrické zobrazení tří shodných kuželů s podstavami
v souřadných rovinách půdorysny, nárysny a bokorysny.
Díky shodnému umístění vůči osám X Y Z se
jejich vrcholy střetávají v jediném bodě.
Trimetrické axonometrické zobrazení skupiny těles s paralelním osvětlením a jeho srovnání s perspektivně zobrazeným prostorem.
Tvarově náročné těleso v klinogonálním promítání s použitím kultivované barevnosti.
Konstruovaný pravidelný šestiúhelník s vepsanou kružnicí, zobrazený v klinogonálním průmětu se nabídl v podobě řezné plochy mnoha barevných pastelek, srovnaných do jedné roviny.
Průčelný čtverec, neprůčelná krychle – grafická hra s objekty.
Nárys předmětů s náznakem prostoru jako motiv grafického listu.
Perspektivní zobrazení fragmentu konstrukce a kapotáže „závodního automobilu“ ve volném grafickém zpracování.
Grafická hra se vztahem evoluty a evolventy v proti točivých směrech odvíjení.
Průniky evolvent, odvíjených z pravidelného rastru evolut se
u tehdejšího studenta sklářského ateliéru blíží návrhu brusu
do skleněného materiálu.
Patrně fragment vývrtkové plochy, omezené vepsanou kružnicí se středem
v ose původního válce. Manuální lineární konstrukce,
graficky pojednaná
technikou „americké retuše“.
V nedefinovaném prostoru levitující hmoty, harmonické svým vertikálním
uspořádáním a respektující kruhový průřez celou kompozicí,
vytvářený
fragmenty trajektorie jeho kružnice – zobrazeno v klinogonálním průmětu.
Manuální lineární konstrukce, graficky pojednaná technikou „americké retuše“.
Kubické hmoty v prostoru, jejich čtvercový průčelný rastr, rozvlněné „pavimento“ v jejich horních plochách, světlo a stín. Knižní ilustrace.
Kosoůhlý průmět rovin se symbolikou …
Zobrazení městského prostoru zdravého a potemnělého …
Figurální kresba v definovaném prostoru.
Volba náročného úkolu - snaha o perspektivní zobrazení opačně orientovaných ležících figur se stanoviskem v nestandartní poloze. Perspektiva z takto blízkého stanoviska by zřejmě byla ještě hlubší. Patrně inspirováno Andrea Mantegnou.
Perspektiva prostřeného stolu ve volné malbě velkého formátu.
Užití téže křivky vůči vertikální ose s proměnou pozitivu v negativ - grafická hra se symetrií.
Kresba prostoru s figurou – vysoký horizont kočky, pozorující vše
z patra skříně.
Kresby a text vysvětlují řešení problému omezeného kužele lidského vidění ve vztahu k figurálním freskám v rozlehlém prostoru Sixtinské kaple Vatikánu
Lineární konstrukce perspektivního obrazu volné prostorové kompozice.
Perspektiva na nakloněné průmětně, zobrazující v šikmém pohledu směrem vzhůru navrženou vertikální stavební konstrukci.
Vzdálený „zakřivený“ horizont na planetě Země – prostor vyjádřen perspektivou řazených prostorových prvků a v originále změnou barevnosti v principech malířské – vzdušné perspektivy.
Blíže neurčený architektonický prostor s průnikem světla a figurami.
Perspektivní zobrazení navrhovaných příhradových konstrukcí
v negativu kresby.
V perspektivním obraze dané kompozice hmot je zdůrazněno zobrazení pravidelného členění na pobočné straně vysokého jehlanu. Výška vodorovných pasů se směrem k vrcholu zužuje, i když byla perspektiva vytvořena na vertikální průmětně - pobočná hrana není vertikální.
„Uspořádaný“ chaos v lineárním perspektivním zobrazení.
Konstrukce perspektivy kryté pěší komunikace s půdorysným lomem a zobrazenými figurami určujícími měřítko stavby.
Návrh nekonformního rodinného domu, zobrazeného z levitujícího stanoviska v době „nízkého“ slunce s dlouhými stíny.
Perspektivní konstrukce zobrazení rodinného domu v pohledu vzhůru na nakloněné průmětně.
Průčelná lineární perspektiva interiéru rodinného domu.
Skica a konečný výstup perspektivního zobrazení téhož rodinného domu v pohledu z exteriéru.
Návrh lamelového nábytku v perspektivě z vysokého horizontu.
Perspektivní zobrazení posunu segmentů z přímkové plochy mezi dvěma křivkami po stanovené řídící křivce.
Prostorový model plochy, empiricky reagující na linii závitnice, prvé zobrazení.
Perspektivní zobrazení rozvinuté prostorové variace na původní zborcený rotační hyperboloid.
Klinogonální zobrazení průniků tvořících přímek hyperbolických paraboloidů
ve vertikálním uspořádání a osazení těchto ploch
do krychle.
Prostorový model omezení původní válcové plochy s nakloněnou osou s vloženými křivkami.
Prostorová kompozice zobrazená na ploše. Jinak pravidelné šestistěny jsou ve své jedné stěně zaměněny z roviny na konoid, který v několika případech i propojuje jednotlivá tělesa fragmenty své plochy.
Prostorový model objemů z empirických ploch s fragmenty „dodaného“ tvarosloví.
Prostorový model objemů z empirických ploch s fragmenty „dodaného“ tvarosloví.
Materiál s pomocí pevných šablon a napjatých řezných drátů vytvářel dokonalé základní přímkové nerozvinutelné plochy.
Pro některé z ploch – především nepřímkových, byly připraveny šablony s tvořícími křivkami.
Výsledek tvarování přímkové nerozvinutelné plochy. Úvahy o jejich odlévání do sádrových skořepin byly nahrazeny autorskou fotodokumentací …
I v sochařské hlíně se studenti snažili opustit mohutné bloky
s pouhým povrchem
tvarované cílené plochy a soustředili se
i na náznak konstrukcí tak, jak dovolil
tvárný materiál.
Mezi přímková tělesa se zařadily i konoidy v podobě reliéfu.
Začaly vznikat i plochy, rostoucí geometrickou řadou.
Některé z modelů již nastiňovaly úvahy o konstrukčním využití objemů s promyšleným tvaroslovím, odvozeným ze základních principů vzniku.
Dokonalá modelace klínových ploch – konkrétně z průniku sinusoid, byla již obtížnější.
Tvorba IN SITU ve skutečném materiálu přinášela i emotivní zážitky.
Reportážní kresba z přednášky o klenbách, kdysi i pro všechny obory – nejen pro architekty.
Snaha o názorný příklad demonstrace výsledku průniku válcových ploch
– klenba klášterní – bez čelných oblouků – spočívající na liniích
– „zavřená“ a klenba křížová – s čelnými oblouky a možností pokračování
válcových ploch – spočívající na podporách – „otevřená“.
Křížová gotická klenba stoupající v ortogonálních zobrazeních
a v klinogonálním
zobrazení s vyznačením diagonálního řezu konstrukcí.
Křížová gotická klenba rovná v prostorovém zobrazení a v půdoryse se sklápěním čelných oblouků pod vlastní konstrukci.
Soustava kleneb na půdorysu latinského kříže.
Studie řešení kleneb nad vrstvenými pravidelnými mnohoúhelníky jedné z Guariniho centrál.
Klenební oblouk s různou výškou patečních linií – „kobylí hlava“
v aplikaci tříramenného schodiště
– František Schmoranz, budova UMPRUM.
Skicování kleneb – příklady křížové římské, klášterní, otevřené klášterní, varianty jiných způsobů odlehčení zavřené klášterní klenby, Arco Giani v Římě – 4 valené klenby nad dvěma protínajícími se osami stavby – otazník vložené křížové klenby, další vztahy otevřených kleneb.
Výchozí ortogonální dokumentace katedrály – půdorys a podélný řez lodí.
Perspektivní konstrukce neprůčelného zobrazení nedefinovaného prostoru.
Osový průhled katedrálou se symbolickým schodištěm …
Perspektivní zobrazení nedochované monumentální kaple Božího těla a krve
– perspektivní zobrazení fragmentu hypotetického interiéru
s převýšenou
viditelností nad možnosti lidského vidění.
Kresba IN SITU z úrovně empory chrámu svatého Mikuláše v Praze na Malé Straně.
Kresba IN SITU v parteru chrámu svatého Mikuláše v Praze na Malé Straně s pohledem do prostoru pod kupoli.
Kresba IN SITU – pohled v parteru do prostoru pod kupolí v chrámu svatého Mikuláše v Praze na Malé Straně.
Perspektivní zobrazení půdorysu na základě předpokládané geometrické osnovy se vztyčenými, dále nedefinovanými vertikálami z určujících půdorysných bodů.
Adjustovaná kresba IN SITU – detail dřevěných kuželek zábradlí empory
v chrámu svatého Mikuláše v Praze na Malé straně.
Kresba IN SITU – osový pohled lodí chrámu svatého Mikuláše v Praze na Malé Straně.
Hra s obrácenou perspektivou nad perspektivně zobrazeným půdorysem stavby.
Architektonický detail a předměty v autentických kresbách.
Fragmenty prostorů zobrazených IN SITU
Kreba IN SITU – schodiště Clam Gallasova paláce v Praze na Starém Městě s měřítkem figur v dobovém oblečení.
Lineární průčelná perspektiva abstrahovaného prostoru ve strmém pohledu směrem vzhůru v blíže nedefinovatelné architektuře.
Analytická perspektiva letohrádku Hvězda s pohledem do dispozice v půdoryse i prostorovém zobrazení.
Kresba IN SITU – galerie Stavovského divadla v Praze
Kresba IN SITU – prostor schodiště Zemské porodnice v Praze – Apolinářské ulici – autor projektu architekt a stavitel Josef Hlávka, uvedeno do provozu 1875.
Adjustovaná kresba IN SITU – prostor schodiště Zemské porodnice
v Praze
– Apolinářské ulici – autor projektu architekt a stavitel Josef Hlávka,
uvedeno do provozu 1875.
Kresebné záznamy IN SITU, prostorové kompozice, kresby na základě ortogonální výkresové dokumentace
Kresebné záznamy IN SITU, prostorové kompozice, kresby na základě ortogonální výkresové dokumentace
Kresebný záznam momentu z centra Prahy – pohled strmě vzhůru
s ohledem
na značnou výšku a omezenou možnost odstupu.
Kresebné záznamy IN SITU, prostorové kompozice, kresby na základě ortogonální výkresové dokumentace.
Dílo architekta Jana Zázvorky staršího vedle řady válečných památníků, řady obytných domů nebo Vojenského muzea vrcholí stavbou Národního památníku v Praze na Žižkově. I když následovala řada dalších realizací v podobě Štefánikova domu, vodohospodářských staveb, budovy ministerstva vnitra a nové budovy po vybombardovaném Smíchovském nádraží je jeho signatura spojována především s touto Praze dominantní realizací.
Jednoduchá prostorová kompozice z elementárních geometrických těles
a vložených prvků získává zajímavost, autenticitu i časový pojem
díky
světlu, vlastnímu stínu a z něj vytvořeného vrženého stínu, dopadajícího
nejen na úroveň základní roviny, ale opisujícího další tvary
v zobrazeném území.
Silným emotivním prvkem jak ve fotografii, tak i v kresbě představuje protisvětlo.
Tělesa mohou být umístěna i ve volném prostoru, kde vržený stín může být vzdálený nebo se neobjeví vůbec. Nemůže však chybět vržený stín na tělese samotném, pokud je schopno jej vytvořit svými vlastními stíny. Bez něho by dojem plasticity zdaleka nebyl úplný.
Z šachových figur se stal reliéfy na čtverečném šachovém poli a jejich stíny jim dávají pocit předpokládané hmoty.
Viditelné i pohledu skryté stíny na příkladu řady rotačních forem.
Obrazy stínu a obrazy reflexe vznikají na zcela odlišných principech.
Šikmá rovina, omezující původní krychli, se v cíleném úhlu náklonu
zrcadla staví ve své reflexi do vertikální polohy. Zrcadlo rozkrývá
i další omezení hmoty, které je v pohledu na skutečné těleso netušené.
Skladba zrcadel násobí reflexe.
Hra s pohybem výšky reflexní plochy, působivé zobrazení, i když dalece mimo formát lidského vidění.
Opětovná hra vzájemně kolmých zrcadel, v tomto případě zasazených
do komponovaného prostoru ve vztahu vertikální
a horizontální plochy.
Vrstvení reflexních ploch, vertikály v úhlech, obecná poloha skutečné plochy „křídla“ oproti zrcadlům.
Náročná reflexe v rozevřené skladbě.
Zobrazení lomů reflexní plochy s vlivem na reflexní obraz.
Zobrazení lomů reflexní plochy s vlivem na reflexní obraz.
Kresba IN SITU - zrcadlení v lóži Stavovského divadla.
Tělesa a jejich reflexe v lineárním zrcadle.
Volné pojetí reflexe se symetrií, danou horizontem.
Volné pojetí reflexe se symetrií, danou horizontem.